Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. I Scoutshop hittar du kläderna för det aktiva livet och de aktiva valen.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder skapar det gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera
sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Ange förmånstagare vid beställning i Scoutshopen
Glöm inte att ange ”Fagersta Scoutkår” som förmånstagande scoutkår för återbäring!
Detta gör du vid betalning i shoppen.

Scoutskjortan

Den traditionella scoutskjortan finns i barnstorlekar från 128 till 170 cl.
För vuxna finns två modeller en rak och en insvängd (dam-modell), och även i två olika material – bomull och polyester (så kallat funktionsmaterial).

Varje märke har sin plats
Märket för din scoutkår sätter du högst upp på vänster arm. Deltagande-, behörighets-, bevis- och intressemärken placerar du på vänster ärm. Ert patrullmärke syr du fast på höger bröstficka tillsammans med åldersgruppsmärket. Sverige-, Europa- och världsorganisationsmärkena sätter du högst upp på höger ärm. På höger arm sätter du även dina läger- och arrangemangsmärken.

Märkesplacering